Program
2024/2025
U Šumksoj školi su svi đaci nastavnici , a svi nastavnici đaci. I roditelji mogu biti nastavnici kao i i šumski potok, ogoljeni koren stare bukve, ili majka novog podmlatka mladih ježeva, a mogu biti i đaci.
Pozivamo sve koji su zainteresovani za prirodu i prenos znanja o prirodi i čoveku da nam se pridruže u ovoj avanturi izgradnje mesta po meri deteta
Priključite nam se i obogatite program radionica svojim znanjem, veštinama, iskustvom
i ljubavlju. Najlepše se prenosi ono što je naučeno srcem.
Opcije programa
U fokusu programa su potrebe samih učenika, spontana igra, unutrašnja motivacija i radoznalost koje se zadovoljavaju kroz nestrukturisano vreme - slobodno za istraživanje i spontano učenje, i kroz organizovan radioničarski rad sa znalcima različitih oblasti.
Program nastave Šumske škole se realizuje svakodnevno. na pola ili ceo dan,
ili jednom nedeljno, na nedeljnim šumskim susretima - sredom.
Celodnevni
8 - 16 sati
Poludnevni
8 - 12 / 12 - 16 sati
Nedeljni šumski
susreti
8 - 16 sati
Program škole 2024/2025 je za decu od okvirno 4 - 14 godina.
Pozivamo sve vas koji ste zainteresovani za prirodu i prenos znanja i iskustava o prirodi i čoveku da nam se pridruže u ovoj avanturi izgradnje mesta koje je primereno detetu.
Najlepše se prenosi ono što je naučeno srcem.
Šumska škola počinje sa radom: 30.09.2024.
Program '24/'25 se održava od 30.09.2024 do 30.05.2025.
Kako izgleda dan
u Šumskoj školi?
Dan je sastavljen iz slobodnog vremena za samostalnu i grupnu igru i učenje, jutarnjeg kruga i kruga refleksije, kao i iz organizovanih radionica kojima produbljujemo iskustveno znanje i veštine.
08:00 - 09:00 Dolazak, doručak i slobodna igra
09:30 - 10:00 Jutarnji krug osecanja i dogovora
10:00- 13:00 Vreme za aktivnosti
13:00 - 14:00 Ručak
14:00 - 15:00 Slobodna igra / grupna aktivnost
15:00 - 16:00 Grupno spremanje i krug refleksije
16:00 Odlazak
Oblasti učenja
U Šumskoj školi predmeti učenja nisu odeljeni jedni od drugih.
Ne težimo samo razvoju specijalizovanih znanja već i sveobuhvatnom
saznanju objektivne ljudske realnosti.
Verujemo da deca uče bliže na primerima za čije razumevanje su potrebna znanja iz različitih oblasti (matematike, biologije, crtanja, plesa….).
Dok gradimo kućicu za ptice učimo o: drveću, o ekologiji vrste koja će u kućici da stanuje, o pravilnoj upotrebi alata, o načinu kako da izračunamo veličinu ulaznog otvora za odraslu jedinku… itd, itd. Na kreativnim časovima nekada će primat i pažnju drže matematika i logika, fizika, hemija i biologija, a nekada filozofija, istorija, psihologija, sociologija i umetnost.
Savremena istraživanja brišu granice izmedju prirodnih i društvenih nauka. Izmedju prirode i društva. Gde su, i kako uspostavljene granice izmedju muzike i matematike, izmedju etike i estetike, izmedju psihologije i sociolnogije, filozofije i antropologije...
Pedagoški prostup Šumske škole razvija paralelno intelektualne veštine i znanja zajedno sa spoznajom naših emocija i intuicije, naših kulturnih obrazaca i navika u svakodnevnom životu.
Svest o sebi i drugima
Univerzalna svest koju učimo našim pedagoškim pristupom osvetljava nam naše unutrašnje snage, glasove i motive koji usmeravaju naše misli, osećanja i ponašanja.
Pokret
Usmeravanjem energije i pažnje na pokret učimo se razvoju fizičkih sposobnosti i kapaciteta, i svojih talenata za sport, muziku i druge umetničke aktivnosti.
Matematika i logika
Matematičkim i logičnim radionicama i aktivnostima razvijamo naše moždane vijuge, učimo da mislimo, i pojedinačno i timski rešavamo probleme
Komunikacija
Razvoj komunikacija pomaže deci da razumeju sadržaje i komunikaciju na različitim jezicima sveta, sa fokusom na - srpski, engleski, italijanski, španski.
Otkrivamo i različite izražaje neverbalne komunikacije
Ekologija i Permakultura
Za razvoj samopoštovanja i poštovanja prema drugima, potrebna su nam znanja o odnosima koji kreiraju bogat živi svet u prirodi. Ekologija nam pomaže da razumemo svet i prirodu, sebe i svoje mesto, i da skladno sa tim živimo
Hrana
od semena do tanjira
Rad u našoj organskoj bašti otvara mogućnost upoznavanja i razumevanja prirode, njene zakone i odnose. Baštovanstvo i vrtlarstvo na osnovama - permakulture uvažava uzgoj hrane na principima prirode starijem od aktuelnih ljudskih načina uzgoja i proizvodnje hrane.
Male životne prakse
lična higijena, higijena prostora u kome smo, i odnos prema prirodi i životnoj sredini uči nas poštovanju bića, evolutivnih procesa i odnosa koji kreiraju život
Umetnost i Rukotvorine
Stvaranje umetničkih sadržaja započinje slušanjem i ovladavanjem pokretima ruku, olovkom, četkicom, tastaturom i druim alatima.
Crtanje, slikanje, pletenje, ples, pevanje i sviranje....
Snalaženje u prirodi
Učimo da se snađemo u prirodnom okruženju koristeći sopstvene veštine, znanje i resurse koji su nam na raspolaganju.
Kako napraviti sklonište, bezbedno upaliti i održavati vatru, pronaći jestive i lekovite biljke....
Preporučena mesečna donacija
Šumska škola je projekat nevladine neprofitne organizacije "Kreativna Mreža Panonika" i kao takva za svoju svrhu nema sticanje materijalne dobiti. Sav novac uplaćen za kotizaciju usmeren je ka održavanju postojećih i širenju dodatnih kapaciteta Šumske Škole.
Uključuje:
-
Troškove održavanja prostora
-
Hranu za učesnike, fasilitatore i edukatore (doručak / užina i ručak)
-
Edukativne materijale i alate za rad
-
Povremene obilaske do okolnih mesta u prirodi i u društvu
-
Donaciju za vreme i rad fasilitatora
Ne uključuje i opciono je:
-
Međunarodna diploma homeschooling akademije,
za učenike od 6 - 18 god -
Izleti i ekskurzije do drugih, posete pozorištu, izložbama, muzejima, koncertima, plivanju, drugim grupi interesantnim i mogućim aktivnostima i događajima
Celodnevni
35.000 din
300 eur
Poludnevni
23.500 din
200 eur
Nedeljni susreti
12.000 din
100 eur
-
Kako izgleda jedan dan u školi?Okupljamo se na ulazu u šumu ili, dok se uzbuđenje polako širi među nama. Ptice cvrkuću, blagi vetar prelazi preko brežuljaka, a čizme veselo traže barice. Šuma je tu, oprema je spremna, a naš cilj je da se pobrinemo za fizičko i emocionalno blagostanje svakog člana naše grupe. Pre nego što krenemo, okupljamo se kako bismo proverili kako se svako oseća i šta bi želeo da istraži tokom dana u prirodi. Predstavljamo nove ideje i podstičemo ih da traže našu pomoć kad god im bude potrebna. Šumsko okruženje je kao neispisano platno, puno tekstura i materijala koji obogaćuju čula i podstiču nas na zajedničko istraživanje i učenje. Kao vodiči, imamo plan za dan, ako učenici to zatraže, ali jednako nam je važno da ih podstaknemo da sami izaberu svoj put. Tokom ovog vremena istraživanja i otkrivanja, naša uloga je da pružimo podršku kada je to potrebno, dok ih istovremeno ohrabrujemo da se suoče sa izazovima i pronađu smisao u onome što doživljavaju. Kroz refleksiju i razgovor, slušamo njihove priče i priznajemo njihove emocije. Naš dan teče prirodno, razvijajući se kroz međusobne interakcije, individualne interese i vođstvo koje uvodi nove načine za istraživanje prostora i odnosa prema njemu. Kroz posmatranje i mentorstvo, vođe prepoznaju kako mogu oblikovati iskustva koja će ostaviti trajan utisak, dok istovremeno prepoznaju uticaj koji to vreme ima na njih same. Vođe pažljivo dopuštaju učenicima da preuzmu izazove, povezujući ta iskustva sa sveobuhvatnim razvojem – bilo da je u pitanju društveni, fizički, intelektualni, komunikativni, emocionalni ili duhovni. Naše vreme završavamo refleksijom, osvrćući se na iskustva i emocije svakog člana grupe, deleći uvide i prepoznajući jedinstvenost svakog pojedinca. Naš cilj je da svaki član zajednice oseti svoju vrednost i da prepoznamo načine na koje možemo podržati njihov lični razvoj i povezanost s prirodom i zajednicom.
-
Šta obući i šta nositi?Oblačenje: Kako smo veliki deo dana napolju, važno je decu oblačiti skladno sa vremenskim prilikama - u toplim danima lagana odeća, u hladnijim višeslojna. Odeća i obuća treba da je udobna, da mogu lako da se kreću, slobodno igraju i prljaju. Za letnje dane: majica i šorc, patike/sandale Za hladne i zimske dane udobne deblje pantalone ili hulahopke + još jedne tanje pantalone, majice kratkih i dugih rukava, duks/džemper i zimska jakna. Tople cipele. Rukavice, kapa, šal. U slučaju kiše ili snega: Nepromočiva odeća i obuća za kišu/skijanje, kako bi mališani mogli nesmetano da iskuse boravak napolju u svim vremenskim prilikama. Šta nositi: - Rančić, i u njemu - flašica za vodu - preobuka - rezervne čarape, gaćice, pantalone, majica i duks - zepe / deblje čarape za unutra
-
Šta deca jedu i piju u školi?Šta jedemo i pijemo u šumskoj ? Ishrana u školi uključuje razvnovrsnu i nutritivno bogatu biljnu ishranu: doručak/užinu i ručak, zdrava osvežavajuća piće. Za doručak i užinu obično imamo sveže i suvo voće i povrće (u sezoni iz naše bašte), orašasto voće, semenke, integralni keks, hrono pločice, domaći hleb i sveže proteinske namaze, kao i kaše od celovitih semenki. Ručak sadrži različite bistre ili krem supe ili čorbe, glavno jelo, integralni hleb, salatu i slatke zalogaje. Hranu sprema mama Goga sa puno ljubavi i niza godina iskustva u pripremi balansirane, ukusne i raznovrsne biljne hrane, koja pokriva ljudske potrebe. Za piće u pauzama od aktivnosti i uz obroke imamo izvorsku vodu i domaće čajeve sa Fruške, prirodne sveže ceđene sokove, smoothie, biljna mleka i jogurte (od orašastog voća i semenki).
-
Kako izgleda prostor škole?Vreme provodimo na porodičnom imanju, u prostranom dvorištu, ispunjen namenski dizajniranim kutkovima i opremljen edukativnim materijalima, koji inspirišu unutrašnju radoznalost i pozivaju na igru, istraživanje, povezivanje i prirodno učenje. Imamo zatvoren prostor, za hladne dane, u toploj atmosferi porodične kuće, takođe opremljen za edukativnim materijalima, i prostorom za igru, jelo i odmor. Vreme provodimo i u šumi Fruške gore, i u obilascima drugih interesantnih prirodnih i društvenih mesta, te prostor (i atmosferu) škole nosimo sa sobom gde god da idemo :)