Šumski vrtić
Za decu od okvirno 3 do 6 godina
Šumska školica je prvi program projekta Šumske škole, pokrenut sa željom i namerom da mališanima uzrasta od okvirno 3 do 6 godina stvori mogućnost provođenja vremena na otvorenom u kontaktu sa prirodom, drugom decom i sobom, i otvori mogućnost učenja praćenjem svojih potreba i svog ritma.
Ona je prostor u kom negujemo radoznalost, prateći detetov prirodni pravac učenja, prostor u kome dete može slobodno da oseća i izražava se i stvara, i način kako spontano razvija svoje fizičke, mentalne, emotivne socijalne i duhovne kapacitete, kao pojedinac,
i kao deo šire zajednice
Kako izgleda dan
u šumskoj školici?
Dan je sastavljen iz slobodnog vremena za samostalnu i grupnu igru i učenje, kao i iz organizovanih radionica kojima produbljujemo iskustveno znanje i veštine na određenu temu.
09:00 - 10:00 Dolazak i slobodna igra
09:30 - 10:00 Jutarnji krug
10:00 - 12:30 Šetnja i aktivnosti
13:00 - 14:00 Ručak
14:00 - 15:00 Grupno spremanje i završna igra
14:30 - 15:00 Odlazak
Polja istraživanja
i aktivnosti
Praktične vežbe
svakodnevnog života
Kroz praktične vežbe, održavanja kako lične tako i higijene prostora, čišćenja za sobom, vraćanja stvari na mesto... na prirodan i smislen način učimo se odgovornom ponašanju
Jezici
i komunikacija
Upoznajemo sa različitim jezicima. Pričamo na srpskom, engleskom, italijanskom, neretko se susrećemo sa španskim i koristimo znakovni jezik za bebe
Živi svet
oko nas
Kako dobar deo slobodnog vremena provodimo u šumama Fruške Gore, svakodnevno se upoznajemo i učimo o raznovrsnom biljnom i životinjskom svetu koji nas okružuje
Matematika
i logika
Matematičkim i logičkim radionicama i aktivnostima razvijamo naše moždane vijuge, učimo da mislimo i efektivno rešavamo probleme.
Pokret, umetnost
i muzika
Učimo da usmeravamo svoju energiju i ispoljavamo svoju kreativnost kroz razne sportske, umetničke i muzičke aktivnosti
Ekologija
i održivo življenje
Od najranijeg doba se trudimo da kreiramo i održavamo zdravu ekološku svest o važnosti prirode i smislenom korišćenju njenih resursa.
Hrana
od semena do tanjira
Radom u našoj permakulturnoj bašti, bavimo se hranom u svom najizvornijem obliku i prolazimo kroz njen celokupni životni ciklus.
Zanati
Sposobnost i veštine različitih zanata nisu samo dobre rekreativne aktivnosti već su i deo sveukupnog osposobljavanja za život
Samostalno
preživljavanje
Učimo da se snađemo u prirodnom okruženju koristeći sopstvene veštine, znanje i resurse koji su nam
dostupni
-
Kako izgleda jedan dan u školi?Okupljamo se na ulazu u šumu ili, dok se uzbuđenje polako širi među nama. Ptice cvrkuću, blagi vetar prelazi preko brežuljaka, a čizme veselo traže barice. Šuma je tu, oprema je spremna, a naš cilj je da se pobrinemo za fizičko i emocionalno blagostanje svakog člana naše grupe. Pre nego što krenemo, okupljamo se kako bismo proverili kako se svako oseća i šta bi želeo da istraži tokom dana u prirodi. Predstavljamo nove ideje i podstičemo ih da traže našu pomoć kad god im bude potrebna. Šumsko okruženje je kao neispisano platno, puno tekstura i materijala koji obogaćuju čula i podstiču nas na zajedničko istraživanje i učenje. Kao vodiči, imamo plan za dan, ako učenici to zatraže, ali jednako nam je važno da ih podstaknemo da sami izaberu svoj put. Tokom ovog vremena istraživanja i otkrivanja, naša uloga je da pružimo podršku kada je to potrebno, dok ih istovremeno ohrabrujemo da se suoče sa izazovima i pronađu smisao u onome što doživljavaju. Kroz refleksiju i razgovor, slušamo njihove priče i priznajemo njihove emocije. Naš dan teče prirodno, razvijajući se kroz međusobne interakcije, individualne interese i vođstvo koje uvodi nove načine za istraživanje prostora i odnosa prema njemu. Kroz posmatranje i mentorstvo, vođe prepoznaju kako mogu oblikovati iskustva koja će ostaviti trajan utisak, dok istovremeno prepoznaju uticaj koji to vreme ima na njih same. Vođe pažljivo dopuštaju učenicima da preuzmu izazove, povezujući ta iskustva sa sveobuhvatnim razvojem – bilo da je u pitanju društveni, fizički, intelektualni, komunikativni, emocionalni ili duhovni. Naše vreme završavamo refleksijom, osvrćući se na iskustva i emocije svakog člana grupe, deleći uvide i prepoznajući jedinstvenost svakog pojedinca. Naš cilj je da svaki član zajednice oseti svoju vrednost i da prepoznamo načine na koje možemo podržati njihov lični razvoj i povezanost s prirodom i zajednicom.
-
Šta obući i šta nositi?Oblačenje: Kako smo veliki deo dana napolju, važno je decu oblačiti skladno sa vremenskim prilikama - u toplim danima lagana odeća, u hladnijim višeslojna. Odeća i obuća treba da je udobna, da mogu lako da se kreću, slobodno igraju i prljaju. Za letnje dane: majica i šorc, patike/sandale Za hladne i zimske dane udobne deblje pantalone ili hulahopke + još jedne tanje pantalone, majice kratkih i dugih rukava, duks/džemper i zimska jakna. Tople cipele. Rukavice, kapa, šal. U slučaju kiše ili snega: Nepromočiva odeća i obuća za kišu/skijanje, kako bi mališani mogli nesmetano da iskuse boravak napolju u svim vremenskim prilikama. Šta nositi: - Rančić, i u njemu - flašica za vodu - preobuka - rezervne čarape, gaćice, pantalone, majica i duks - zepe / deblje čarape za unutra
-
Šta deca jedu i piju u školi?Šta jedemo i pijemo u šumskoj ? Ishrana u školi uključuje razvnovrsnu i nutritivno bogatu biljnu ishranu: doručak/užinu i ručak, zdrava osvežavajuća piće. Za doručak i užinu obično imamo sveže i suvo voće i povrće (u sezoni iz naše bašte), orašasto voće, semenke, integralni keks, hrono pločice, domaći hleb i sveže proteinske namaze, kao i kaše od celovitih semenki. Ručak sadrži različite bistre ili krem supe ili čorbe, glavno jelo, integralni hleb, salatu i slatke zalogaje. Hranu sprema mama Goga sa puno ljubavi i niza godina iskustva u pripremi balansirane, ukusne i raznovrsne biljne hrane, koja pokriva ljudske potrebe. Za piće u pauzama od aktivnosti i uz obroke imamo izvorsku vodu i domaće čajeve sa Fruške, prirodne sveže ceđene sokove, smoothie, biljna mleka i jogurte (od orašastog voća i semenki).
-
Kako izgleda prostor škole?Vreme provodimo na porodičnom imanju, u prostranom dvorištu, ispunjen namenski dizajniranim kutkovima i opremljen edukativnim materijalima, koji inspirišu unutrašnju radoznalost i pozivaju na igru, istraživanje, povezivanje i prirodno učenje. Imamo zatvoren prostor, za hladne dane, u toploj atmosferi porodične kuće, takođe opremljen za edukativnim materijalima, i prostorom za igru, jelo i odmor. Vreme provodimo i u šumi Fruške gore, i u obilascima drugih interesantnih prirodnih i društvenih mesta, te prostor (i atmosferu) škole nosimo sa sobom gde god da idemo :)